Being media literate in Croatia: characteristics and selected dimensions of media literacy as a social practice

Bilić, Paško and Brajdić Vuković, Marija (2023) Being media literate in Croatia: characteristics and selected dimensions of media literacy as a social practice. Revija za sociologiju, 53 (2). pp. 241-270. ISSN 0350-154X (Print), 1846-7954 (Online)

[img] Text
RzS 2023_2 Bilić, Brajdić Vuković.pdf

Download (443kB)
Official URL: https://doi.org/10.5613/rzs.53.2.3

Abstract

IN ENGLISH: This paper combines social practice theory, new literacy studies, and critical media literacy. Media literacy allows citizens to participate in society through traditional and digital media. Using existing survey instruments such as the News Literacy Scale and the Internet Skills Survey with originally developed items, we observe media literacy as a social practice encompassing the dimensions of critical thinking, content production, and technical skills. The three dimensions were further operationalised into additive scales of the Critical perception of traditional news media (CPTNMS), Critical perception of digital tools (CPODTS), Media and social justice issues (MSJIS), Content production (CPSS), and Internet information search skills (IISSS). The results from a stratified survey conducted on a sample of adult Croatian citizens (n=1033), representative of gender, age, region, and education, show that age is the main predictor for all scales. The relation between scales shows a positive correlation between CPTNMS, CPODTS, and MSJIS. At the same time, CPTNMS, CPODTS, and MSJIS correlate negatively with the IISS. Those less skilled in internet search are less critical of traditional media and digital tools and are less convinced that media should cover social justice issues. Additionally, being more skilled in content production does not imply any other attitudinal relationship except for a negative association with the lack of IISSS. This paper contributes to the operationalisation of media literacy for sociological research and a better understanding of media literacy in the general population of Croatia. --------------- IN CROATIAN: U ovom se radu koriste teorije društvene prakse, nove studije pismenosti i kritike medijske pismenosti. Medijska pismenost omogućuje građanima sudjelovanje u društvu putem tradicionalnih i digitalnih medija. Primjenom odabranih dimenzija postojećih instrumenata kao što su News media literacy scale i Internet skills survey te originalno razvijenih čestica, medijsku pismenost promatramo kao društvenu praksu kritičkog mišljenja, proizvodnje sadržaja i dimenzije tehničkih vještina. Tri su dimenzije dalje operacionalizirane u aditivne ljestvice kritičke percepcije tradicionalnih medija (KPTM), kritičke percepcije digitalnih alata (KPDA), društvene uključivosti u medijima (DUM), proizvodnje sadržaja (PS) i vještina pretraživanja internetskih informacija (PII). Rezultati istraživanja provedenog na uzorku odraslih hrvatskih građana (n=1033) reprezentativnih za spol, dob, regiju i obrazovanje pokazuju da je dob glavni prediktor za sve ljestvice. Odnos između ljestvica pokazuje pozitivnu korelaciju između KPTM-a, KPDA-a i DUM-a. U isto vrijeme, KPTM, KPDA i DUM u negativnoj su korelaciji s PII-jem. Oni manje vješti u internetskom pretraživanju manje su kritični prema tradicionalnim medijima i digitalnim alatima i manje su uvjereni da mediji trebaju pokrivati ​​pitanja društvene uključivosti. Također, biti vještiji u proizvodnji sadržaja ne podrazumijeva nikakav drugi odnos, samo onaj koji se odnosi na negativnu povezanost s nedostatkom PII-ja. Ovaj rad pridonosi operacionalizaciji medijske pismenosti za sociološka istraživanja i boljem razumijevanju medijske pismenosti u općoj populaciji u Hrvatskoj.

Item Type: Article
Additional Information: Language: English. - Title in Croatian: Biti medijski pismen u Hrvatskoj: karakteristike i odabrane dimenzije medijske pismenosti kao društvene prakse.
Uncontrolled Keywords: Social practice, media literacy, critical thinking, news literacy, internet skills (društvena praksa, medijska pismenost, kritičko mišljenje, pismenost o vijestima, internetske vještine)
Subjects: H Social Sciences > HM Sociology
Depositing User: Karolina
Date Deposited: 06 Oct 2023 18:00
Last Modified: 06 Oct 2023 18:00
URI: http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/1103

Actions (login required)

View Item View Item