Zlatar, Jelena (2011) Utjecaj trgovačkih centara (kao ne-mjesta) u gradu Zagrebu na nestajanje javnog prostora. In: Mjesto, nemjesto: interdisciplinarna promišljanja prostora i kulture. Biblioteka Nova etnografija . Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb, pp. 317-331. ISBN 978-953-6020-60-7
|
Text
2011 Zlatar.pdf Download (2579Kb) | Preview |
Abstract
Supermodernost (supermodernity) (Augé 1995) kao stanje obilježeno viškom (vremena, prostora, ega) značajno je promijenilo pojam mjesta (place) kakav je postojao u modernosti. Novi koncepti mjesta u supermodernosti su prostori koji ne mogu biti definirani kao povijesni, te nisu okupirani identitetom ili urbanim odnosima. Oni se nazivaju ne-mjesta (nonplaces) i to su autoceste, aerodromi, trgovački centri, hoteli i kolodvori. Funkcioniraju kao privremeni prostori za prolaz, komunikaciju i korištenje, tranzitna su i namjenska. Moguća su upravo zbog tehnoloških otkrića koja su potaknula ekspanziju industrije, tako da je ne-mjesto u tom smislu produkt naprednog kapitalizma. Trgovački centri (supermarkets) su jedan od primjera ne-mjesta, a u Hrvatskoj dolazi do njihovog ubrzanog razvoja. Prema nekim izvorima ukupan će broj takvih prodajnih modela u Hrvatskoj ubrzo prijeći brojku od pet stotina. Grad Zagreb je već prepun trgovačkih centara koji imaju razne negativne posljedice na prostor. Tvrdi se da iza plana njihove izgradnje u nekim slučajevima ne stoji javna potreba već interes kapitala s podrškom politike. Javlja se i pretjerano zagušavanje središta grada.m Uz Centar Kaptol, dva kompleksa Imoportanne te Branimir Centar, planiran je i trgovački centar na Cvjetnom trgu koji će biti peti takav centar u samom središtu Zagreba. Upozorava se i na nevjerojatan tempo gradnje u posljednjih nekoliko godina koji je u nekim slučajevima omogućio realizaciju loših projekata, dok je kvaliteta ostala po strani. Zatim, trgovački su centri kao privatni i kontrolirani prostori nedostupni na slobodno korištenje svima. U tom smislu ne odgovaraju na potrebu za javnim prostorom (public space) kojeg je danas u Zagrebu sve manje. Na kraju, oni vode ukidanju ostalih prodajnih ponuda u centru grada. Ovaj rad kroz odabranu literaturu, te analizom dokumenata, novina i web-stranica na primjeru Zagreba pokazuje kako je fenomen trgovačkih centara kao ne-mjesta utjecao na odumiranje i nestajanje javnih urbanih prostora u korist privatiziranih.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Additional Information: | Title in English: Influence of shopping centres (as non-places) in Zagreb on the dissapearing of public space. Second publisher: Inštitut za antropološke in prostorske študije, Znanstvenoraziskovalni center Slovenske akademije znanosti in umetnosti, Ljubljana. |
Uncontrolled Keywords: | Konzumerizam, trgovački centri, urbana obnova, ne-mjesto, javni prostor, pseudo-javni prostor (consumerism, shopping centres, urban renewal, non-place, public space, semi-public space) |
Subjects: | H Social Sciences > HM Sociology |
Depositing User: | Karolina |
Date Deposited: | 17 Mar 2015 10:55 |
Last Modified: | 03 May 2020 07:51 |
URI: | http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/188 |
Actions (login required)
View Item |