Uloga rodnih stereotipa i motivacije u objašnjenju matematičkog uspjeha i straha od matematike

Jugović, Ivana and Baranović, Branislava and Marušić, Iris (2012) Uloga rodnih stereotipa i motivacije u objašnjenju matematičkog uspjeha i straha od matematike. Suvremena psihologija, 15 (1). pp. 65-79. ISSN 1331-9264 (Print)

[img]
Preview
Text
SP 2012_1 Jugović, Baranović, Marušić.pdf

Download (632Kb) | Preview
Official URL: http://hrcak.srce.hr/84661?lang=hr

Abstract

Cilj ovog rada bio je ispitati rodne razlike u školskom uspjehu iz matematike i strahu od matematike, te istražiti koji čimbenici najbolje objašnjavaju matematički uspjeh i strah od matematike. Teorija vrijednosti i očekivanja (Eccles, 1983) predviđa bitne motivacijske elemente akademskih odabira i uspjeha u pojedinim akademskim područjima poput očekivanja uspjeha, intrinzične i utilitarne vrijednosti zadatka, te procjene njegove težine. Uz to, ova teorija i rodne stereotipe o akademskim područjima smatra važnim odrednicama školskog uspjeha. U ovom je istraživanju teorija vrijednosti i očekivanja poslužila kao konceptualna osnova odabira varijabli koje mogu predviđati uspjeh iz matematike, ali i strah od matematike. Na uzorku od 693 učenika/ca 8. razreda primijenjeni su instrumenti koji mjere očekivanja uspjeha i samopoimanje vlastitih sposobnosti, procjenu težine matematike, interes i percipiranu korisnost matematike, stereotipe o matematici kao muškoj domeni te uvjerenje o tome da svatko može biti dobar u matematici. Hijerarhijskim regresijskim analizama se ispitalo koje od ovih varijabli objašnjavaju matematički uspjeh i strah od matematike. Rezultati su pokazali da se djevojčice, unatoč boljem školskom uspjehu iz matematike, više boje matematike od dječaka. Školsku ocjenu najbolje predviđa očekivanje uspjeha u matematici, pri čemu oni učenici/e koji smatraju da su uspješni u matematici i da imaju sposobnosti potrebne za matematiku imaju i bolju ocjenu. Stereotip je u prvom koraku regresijske analize imao negativan efekt na ocjenu iz matematike kod djevojčica kao što je i očekivano prema teoriji očekivanja i vrijednosti, te pozitivan efekt na ocjenu dječaka. Najsnažniji prediktor straha od matematike je percipirana težina matematike. Učenici/e, koji matematiku smatraju težom, više je se i boje. Kod djevojčica se također pokazalo da je strah od matematike veći ako prihvaćaju rodne stereotipe o matematici kao muškoj domeni. (IN ENGLISH: The goal of this research was to test gender differences in academic achievement in mathematics and in mathematics anxiety, and to explore the factors that explain mathematics achievement and anxiety. According to the expectancy-value theory (Eccles, 1983) educational choices and achievement are determined by motivational variables such as expectancy of success, intrinsic and utility values, and perceived task difficulty. In addition, gender stereotypes about academic domains are considered important predictors of academic achievement. The sample consisted of 693 8th grade pupils. Instruments assessing expectancy of success, self-concept of one's abilities, perceived task difficulty, interest and utility value, stereotypes about mathematics as a male domain, and belief that anybody can be good at mathematics, were used in this research. Hierarchical regression analyses were performed to examine which of these variables predicted mathematics achievement and anxiety. The results have shown that girls fear mathematics more than boys, despite their higher mathematics achievement. Expectancy of success was the strongest predictor of academic achievement in mathematics: those pupils who expected higher success and thought of themselves as more competent in mathematics had higher grades. As expectancy-value theory predicts, stereotype had a negative effect on girls' achievement and a positive effect on boys' achievement in the first step of the regression analysis. Perceived difficulty of mathematics was the strongest predictor of mathematics anxiety. Pupils, who considered mathematics as more difficult, feared it more. The results have also shown that girls fear mathematics more if they endorse stereotypes about mathematics as a male domain.)

Item Type: Article
Additional Information: Title in English: The role of gender stereotypes and motivation in the explanation of mathematics achievement and anxiety.
Uncontrolled Keywords: Motivacija za matematiku, rodni stereotipi, strah od matematike, model očekivanja i vrijednosti (motivation for mathematics, gender stereotypes, mathematics anxiety, expectancy-value theory)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
H Social Sciences > HM Sociology
L Education > L Education (General)
Depositing User: Karolina Vranješ
Date Deposited: 18 Feb 2015 14:21
Last Modified: 03 Mar 2015 12:07
URI: http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/43

Actions (login required)

View Item View Item