Brajdić Vuković, Marija (2013) Aktualni problemi profesionalne socijalizacije u novačkom sustavu: slučaj prirodnih i društvenih znanosti. Revija za socijalnu politiku, 20 (2). pp. 99-122. ISSN 1330-2965 (Print), 1845-6014 (Online)
|
Text
RzSP 2013_2 Brajdić Vuković.PDF Download (547Kb) | Preview |
Abstract
Analiza novačkog sustava pokazala je da formalnopravni okvir, kao i nedostatno definiranje ciljeva politike osposobljavanja mladih istraživača u Hrvatskoj, generiraju neka od obilježja radnopravne nesigurnosti ili prekarnosti na tržištu rada poput neizvjesnosti budućeg zapošljavanja i/ili zadržavanja niše u profesiji. No, podaci o uspješnosti novačkog sustava ukazuju na ozbiljne manjkavosti i u ishodima profesionalne socijalizacije što upućuje na probleme profesionalnog osposobljavanja u smislu reprodukcije znanja i vještina u okviru znanstvenog i visokoobrazovnog sustava. Ova kvalitativna studija istražuje koje su prepreke procesu profesionalne socijalizacije mladih istraživača u prirodnim i društvenim znanostima te koja je priroda i koje su okolnosti nastanka navedenih prepreka. Istraživanje putem polustrukturiranih intervjua provedeno na uzorku od 40 mladih istraživača iz različitih polja društvenih i prirodnih znanosti pokazalo je da su ozbiljne prepreke procesa profesionalne socijalizacije više povezane s načinom svakodnevnog praktičnog funkcioniranja znanstveno- novačkog sustava, nego sa samim radnopravnim okvirom. Tako su kao najveće prepreke u oba područja znanosti prepoznati problemi poput prekomjernog rada novaka u nastavi i/ili na tržišnim projektima trećih naručitelja, problemi s formalnom supervizijom i/ili mentorstvom, prepreke vezane uz nedostatno financiranje znanstvenih istraživanja, premali istraživački timovi i nedostatak stručnog i tehničkog osoblja, te problemi povezani s dominantnim vrijednostima akademske zajednice koje se izražavaju i kao generacijski jaz između mlađih i starijih istraživača. Rad zaključuje da unatoč činjenici da je novaštvo komparativno povoljniji formalnopravni okvir istraživačke socijalizacije u odnosu na internacionalna iskustva, praktično provođenje sustava upravo istraživačku, a naročito disciplinarnu socijalizaciju, često onemogućuje te da je kontradikcija formalnopravnog okvira i praktičnog funkcioniranja prisutna na svim socijalizacijskim razinama. Razmatrajući u istraživanju prepoznate probleme profesionalne socijalizacije mladih istraživača u svijetlu novijih znanstvenih politika, primjećuje se da one idu u smjeru povećanja radnopravne nesigurnosti mladih istraživača, a da pritom ne rješavaju aktualne probleme novačkog sustava, već ih potencijalno i produbljuju. (IN ENGLISH: Analysis of the scientific novice program has shown that a formal framework and the lack of definition of the policy objectives related to the training of young researchers in Croatia generate aspects of labour insecurity or labour precarity, such as future employment insecurity or inability and lack of opportunity to retain a niche in employment. However, the data on success of scientific novice program show serious deficiencies in professional socialization outcomes that are also pointing out to problems related to lack of skill and knowledge reproduction security within the science and higher education system. This qualitative study investigates what are the main obstacles of successful professional socialization of young researchers in natural and social sciences and analyses their nature together with the circumstances in which those obstacles occur. Analyses of the data gathered from the interviews with 40 young researchers from different fields of natural and social sciences have shown that existing serious obstacles and problems related to professional socialization are more related to the practical everyday functioning of the scientific novice program than to its formal framework. As most prominent obstacles respondents from both disciplines have recognized teaching burden and excessive workload related to commercial projects, problems related to formal supervision and/or mentorship, obstacles related to the lack of financial support of research projects, shortage of project staff and lack of technical personnel, together with the problems related to dominant values of domestic academic community that is often described as generation gap between younger and older researchers. Therefore, despite the fact that scientific novice program can be seen as somewhat more favourable framework for young researchers' socialization compared to international experiences, practical everyday functioning often makes research and especially disciplinary socialization impossible, and contradiction between formal framework and practical functioning of scientific novice program that exists on all levels of young researchers professional socialization is described. In conclusion, research findings on obstacles of young researcher socialization are commented within the context of recent science policy changes that are further deepening precarity of labour of young researchers, and, on the other hand, are not solving issues described in this study and related to the process of professional socialization, but are making them potentially even more profound.)
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | Title in English: Actual problems of the professional socialization within the scientific novice program: cases of natural and social sciences. |
Uncontrolled Keywords: | Znanstveno-novački sustav, mladi istraživači, prirodne znanosti, društvene znanosti, istraživačka socijalizacija, prekarnost na tržištu rada, znanstvena politika (scientific novice program, young researchers, natural sciences, social sciences, research socialization, labour precarity, science policy) |
Subjects: | H Social Sciences > HM Sociology |
Depositing User: | Karolina Vranješ |
Date Deposited: | 18 Feb 2015 14:21 |
Last Modified: | 03 Mar 2015 11:14 |
URI: | http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/51 |
Actions (login required)
View Item |