Marušić, Iris and Jugović, Ivana and Pavin Ivanec, Tea (2017) How personality dimensions and motivation to teach shape the learning achievement goals of Croatian future teachers. In: Global Perspectives on teacher motivation. Current perspectives in social and behavioral sciences . Cambridge University Press, Cambridge, pp. 189-219. ISBN 978-1-107-10498-3 (Print), 9781316225202 (Online)
Full text not available from this repository. (Request a copy)Abstract
IN ENGLISH: The first part of the chapter gives an overview of teacher education and teacher professional development in Croatia, together with an empirical review of the motivation for teaching profession in Croatia, whereas the second part presents the results of the new study. The goal of the present study was to explore the role of personality and motivations for choosing teaching as a future career in explaining achievement goals of student teachers in their teacher studies. Achievement goals are of particular importance for student teachers as learning is the core of their future profession. One could expect that their goals for their own learning would be congruent to their goals for teaching, as both could be conceptualized under the same theoretical framework (Butler, 2007). Malmberg (2006) proposed a carry-over hypothesis, suggesting that student teachers’ own learning experiences shape their teacher beliefs, motivation to teach and teaching practices, so that they carry these experiences into their future teaching. The sample included 374 first-year students enrolled in the teacher education programs for classroom teachers in the three Croatian universities: University of Zagreb (56.7%), University of Rijeka (28.6%), and University of Zadar (14.7%). Instruments used were FIT-Choice scale (Watt & Richardson, 2007), Big Five Inventory (BFI; John, Naumann, & Soto, 2008) and Achievement Goal Questionnaire (Elliot & McGregor, 2001). Both personality traits and teacher motivations significantly accounted for the variance of all four achievement goals. Personality dimensions of agreeableness, conscientiousness and openness to experience positively predicted mastery goal orientation in teacher studies. Motivations related to personal utility value of teaching significantly predicted performance approach goal in teacher studies. Mastery approach orientations of pre-service teachers in their own studies were predicted by social utility value of teaching, while performance approach goals were related to personal utility value of teaching. Taken together with personality variables, motivations for teaching independently contributed to the explanation of learning goals during teacher studies, suggesting that motivations for teaching profession and learning experiences of future teachers do reinforce each other during the course of studies, leading to different learning outcomes (Malmberg, 2006, 2008; König & Rothland 2012). --------------- IN CROATIAN: Prvi dio poglavlja daje pregled inicijalnog obrazovanja i stručnog usavršavanja učitelja/ica i nastavnika/ica u Hrvatskoj, uz empirijski pregled motivacije za učiteljsku profesiju u Hrvatskoj, dok drugi dio predstavlja rezultate novog istraživanja. Cilj istraživanja bio je ispitati ulogu osobina ličnosti i motivacije za odabir učiteljske profesije u objašnjenju ciljnih orijentacija studenata/ica učiteljskih studija tijekom studiranja. Ciljne orijentacije su od posebne važnosti za buduće učitelje/ice s obzirom da je učenje temelj njihove buduće profesije. Za očekivati je da će njihove ciljne orijentacije za učenje biti u skladu s njihovim ciljevima za poučavanje, budući da bi oboje moglo biti koncipirano unutar istog teorijskog okvira (Butler, 2007). Vodeći se Malmbergovom hipotezom (2006), možemo pretpostaviti da iskustva budućih učitelja/ica oblikuju njihova uvjerenja o poučavanju i motivaciju za poučavanje, te da oni ta iskustva prenose u svoje buduće prakse poučavanje. Uzorak je uključivao 374 studenta/ica prve godine učiteljskih studije na tri hrvatska sveučilišta: Sveučilištu u Zagrebu (56,7%), Sveučilištu u Rijeci (28,6%) i Sveučilištu u Zadru (14,7%). Instrumenti koji su korišteni u istraživanju su: FIT-Choice skala (Watt i Richardson, 2007), Big Five Inventory (BFI, John, Naumann i Soto, 2008) i Skala ciljnih orijentacija (Elliot i McGregor, 2001). Osobine ličnosti i motivacija za učiteljsku profesiju dale su značajan doprinos objašnjenju sve četiri ciljne orijentacije. Dimenzije ličnosti ugodnost, savjesnost i otvorenost ka iskustvu objasnile su orijentaciju ka učenju. Osobna utilitarna motivacija za učiteljsku profesiju bila je značajan prediktor ciljne orijentacije prema rezultatu. Orijentacija ka učenju tijekom učiteljskog studija je objašnjena društvenom utilitarnom motivacijom za učiteljsku profesiju, dok je orijentacija prema rezultatu povezana s osobnom utilitarnom motivacijom za učiteljsku profesiju. Analizirana zajedno s osobinama ličnosti, motivacija za učiteljsku profesiju dodatno doprinosi objašnjenju ciljnih orijentacija tijekom učiteljskih studija. Ovaj nalaz upućuje na to da motivacija za učiteljsku profesiju i iskustva učenja budućih učitelja/ica međusobno oblikuju jedni druge, što vodi do različitih ishoda učenja (Malmberg, 2006, 2008; König & Rothland 2012).
Item Type: | Book Section |
---|---|
Additional Information: | Language: English. - Title in Croatian: Kako osobine ličnosti i motivacija za poučavanjem oblikuju ciljeve učenja hrvatskih budućih učitelja/ica. - Book editors: Helen M. G. Watt, Paul W. Richardson, Kari Smith. |
Uncontrolled Keywords: | Personality traits, motivation for teaching, achievement goals, student teachers (osobine ličnosti, motivacija za učiteljsku profesiju, ciljevi učenja, budući učitelji/ice) |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology |
Depositing User: | Karolina |
Date Deposited: | 28 Sep 2017 10:47 |
Last Modified: | 28 Sep 2017 10:47 |
URI: | http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/770 |
Actions (login required)
View Item |