Klijentelizam i mladi u Hrvatskoj: komparativni uvid u odnos prema korištenju veza i poznanstava

Ilišin, Vlasta and Gvozdanović, Anja (2020) Klijentelizam i mladi u Hrvatskoj: komparativni uvid u odnos prema korištenju veza i poznanstava. In: Hrvatska u raljama klijentelizma: politike, postupci i posljedice trgovanja institucionalnom moći. Centar za demokraciju i pravo Miko Tripalo, Zagreb, pp. 115-137. ISBN 978-953-48428-2-9

[img]
Preview
Text
Hrvatska u raljama klijentelizma.pdf

Download (2593Kb) | Preview
Official URL: https://tripalo.hr/knjiga-hrvatska-u-raljama-klije...

Abstract

IN CROATIAN: Mladi u Hrvatskoj već dva desetljeća kao dominantne društvene norme i vrijednosti prepoznaju korištenje veza i poznanstava koje predstavljaju predvidiv sistem potpore i svojevrsnu zamjenu za nedovoljno djelotvorne institucionalne, formalne kanale za postizanje različitih individualnih i društvenih ciljeva. Sukladno takvoj percepciji društvene stvarnosti mladi opravdavaju korištenje personaliziranih veza u formalnom kontekstu osobito u pogledu zapošljavanja i „obavljanja“ poslova. Ta tendencija je posebno vidljiva u usporedbi sa stavovima mladih iz drugih zemalja jugoistočne Europe. U svrhu prikaza dinamike percepcije društvenih vrijednosti koje ukazuju na (ne)prihvaćanje klijentelističkih oblika ponašanja tijekom dva desetljeća u Hrvatskoj koriste se podaci iz reprezentativnih nacionalnih istraživanja mladih iz 1999., 2004., 2013. i 2018. godine. Također, uspoređuju se stavovi mladih iz Hrvatske s onima iz jugoistočne Europe prema ponašanjima koja s jedne strane podržavaju razvoj klijentelizma, a s druge strane ukazuju na postojanje i djelotvornost neformalnih klijentelističkih mreža (Istraživanja mladih u jugoistočnoj Europi, Zaklada Friedrich Ebert, 2018.). --------------- IN ENGLISH: Youth in Croatia have recognized the use of connections and acquaintances as dominant social norms and values for two decades already. Connections and acquaintences represent a predictable system of support and a kind of replacement for insufficiently effective institutional, formal channels for achieving various individual and social goals. In line with such perception of social reality, the young justify the use of personalized connections in the formal context, especially with regard to employment and “carrying out“ work. This tendency is particularly visible in comparison with the attitudes of youth from other countries of Southeastern Europe. With the aim to present the dynamics of perception of the social values that point to the (non)acceptance of clientelistic forms of behaviour during the two decades in Croatia, data from representative national youth research from 1999, 2004, 2013 and 2018 are used. Moreover, the attitudes of youth from Croatia are compared with those from Southeastern Europe, according to behaviours that, on one hand support the development of clientelism, and on the other point to the existence and efficiency of non-formal clientelistic networks (Youth Studies Southeast Europe, Friedrich Ebert Stiftung, 2018).

Item Type: Book Section
Additional Information: Language: Croatian. - Title in English: Clientelism and youth in Croatia: comparative analysis of attitudes towards using connections and aquaintances.
Uncontrolled Keywords: Klijentelizam, mladi, Hrvatska (clientelism, youth, Croatia)
Subjects: H Social Sciences > HM Sociology
Depositing User: Karolina
Date Deposited: 02 Jul 2020 10:07
Last Modified: 09 Mar 2021 09:59
URI: http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/894

Actions (login required)

View Item View Item