Procesi racionalizacije i tehnološka modernizacija hrvatskih poduzeća

Čengić, Drago (2000) Procesi racionalizacije i tehnološka modernizacija hrvatskih poduzeća. In: U potrazi za akterima znanstvenog i tehnološkog razvoja: studije o istraživačima i menadžerima. Institut za društvena istraživanja, Zagreb, pp. 189-231. ISBN 953-6218-05-4

Full text not available from this repository. (Request a copy)
Official URL: https://www.idi.hr

Abstract

Svoj prilog Procesi racionalizacije i tehnološka modernizacija hrvatskih poduzeća Drago Čengić počinje s obrazlaganjem širega hipotetičkog okvira istraživanja isprepletenosti i međuuvjetovanosti društvene, tehnološke i organizacijske modernizacije u društvenom kontekstu postsocijalističke Hrvatske. Naglašavajući potrebu društvenoznanstveničkog pogleda na društvene i organizacijske pretpostavke tehnološkog razvoja, autor iznosi tezu da u hrvatskim poduzećima prevladavaju procesi racionalizacije koji su daleko od modernoga organizacijskog razvoja i tehnološke modernizacije. Slijedeći ciljeve istraživanja, dobiveni nalazi su organizirani oko nekoliko ključnih problema. Prvo, modernizirajući elementi u socijalnom sastavu razvojnoistraživačkog menadžmenta ne daju odgovor o njegovoj djelatnoj modernosti, a organizacijska je infrastruktura većine anketiranih poduzeća nedostatna za bržu tehničku i tehnološku modernizaciju proizvodnih i organizacijskih struktura. Drugo, u poduzećima su izrazito naglašeni procesi racionalizacije poslovanja, dočim je rukovođenje kroz različite politike fleksibilnosti još u povojima, s izuzetkom manjine tržišno i tehnološki najuspješnijih. Ta tanka manjina, kad je riječ o tehnološkoj modernizaciji, inovira čak u obliku novih proizvoda, i to kroz suradnju domaćih i stranih stručnjaka. Međutim, poslovne orijentacije menadžerskog vrha anketiranih poduzeća pokazuju da oni ne računaju ozbiljnije na tehnološku modernizaciju, već će slijediti politiku racionalizacije poslovanja, uz značajnije napore usmjerene k modernizaciji upravljačkog i stručnog potencijala. Treće, poželjne osobine modernog menadžera konstituiraju tip menadžera-moćnika koji komunicira s utjecajnim ljudima oko poduzeća, te tip visokoobrazovanog inovatora. Kada je riječ o poželjnim obilježjima modernog rukovođenja, dobivena su četiri tipa: rukovođenje koje, uz profit, vodi računa o zaposlenima, vlasnicima i kupcima; rukovođenje s profitom kao jedinim ciljem; rukovođenje kao borba za jeftini kapital; rukovođenje kao kadrovska politika. Treba li i spominjati da su nosioci modernizacije naših poduzeća upravo one vrijednosti koje menadžera vide kao visokoobrazovanog inovatora, a poduzeće kao višeciljnu organizaciju.

Item Type: Book Section
Additional Information: Language: Croatian. - Title in English: Processes of rationalisation and technological modernisation of Croatian companies. - Book editor: Katarina Prpić.
Uncontrolled Keywords: Tehnološka modernizacija poduzeća, menadžeri, tehnološko inoviranje, moderno rukovođenje (technological modernisation of a company, managers, technological innovation, modern management)
Subjects: H Social Sciences > HM Sociology
Depositing User: Karolina
Date Deposited: 25 Mar 2022 11:17
Last Modified: 08 Sep 2022 12:14
URI: http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/999

Actions (login required)

View Item View Item