Vouchers as vehicle of change in Croatian vocational adult education: two theoretical perspectives

Buković, Nikola and Matković, Teo (2025) Vouchers as vehicle of change in Croatian vocational adult education: two theoretical perspectives. In: Towards inclusive and egalitarian vocational education and training: key challenges and strategies from a holistic and multi-contextual approach (...). Independently published, VETNET, pp. 95-105. ISBN 9798282482645

[img] Text
2025 Buković, Matković.pdf

Download (466kB)
[img] Text
2025 Buković, Matković 2.pdf

Download (12MB)
Official URL: https://doi.org/10.5281/zenodo.15373056

Abstract

IN ENGLISH: Context: This paper takes stock of evidence collected within the ongoing Thematic country review on the implementation of the 2016 European Council recommendation “Upskilling Pathways: New Opportunities for Adults” in Croatia. Approach: It focuses on two specific research questions. The first one looks at the likely impact of the recent introduction of the voucher scheme in the Croatian adult education sector on the overall features of the skill formation regime. The second research question examines how broader features of the Croatian welfare regime will likely mediate the effects of the voucher scheme rollout. The analysis is based on data from 39 physical and online interviews with 54 informants with direct knowledge of the upskilling challenges. Findings: The analysis broadly established that vouchers in the Croatian context largely work towards aligning the adult education system, thus far primarily governed by segmentalist principles, with the general features of the Croatian skill-formation regime characterised by an outsized role of the central state. Findings also indicate that the voucher scheme’s structure and rollout are substantially influenced by features of the Croatian active labour market policy, which systematically fails to effectively target beneficiary groups furthest removed from the labour market. There is also evidence of the Croatian welfare state failing to secure preconditions for the participation of low-skilled and low-qualified adults in voucher-funded courses despite them being nominally “free of charge” for beneficiaries. Critical social risks recognised as particular barriers to access are health impediments, physical isolation, care for dependents and access to decent income for welfare recipients. Conclusions: This paper paves the way for more ambitious (comparative) research efforts aimed at better understanding how vouchers influence established skill-production regimes and how their features interact with respective welfare state regimes. Analysis seems to demonstrate that vouchers can function as instruments of (central) state empowerment in educational policymaking despite originally being conceived as a market-based way of giving beneficiaries of educational services more support over their choices. --------------- IN CROATIAN: Kontekst: Ovaj rad se oslanja na aktualne nalaze Tematske procjene o provedbi Preporuke Vijeća Europske unije „Oblici usavršavanja: nove prilike za odrasle“ (usvojene 2016.) na teritoriju Republike Hrvatske. Pristup: Radom se nastoji odgovoriti na dva specifična istraživačka pitanja. Prvo se razmatra mogući utjecaj uvođenja vaučera u hrvatski sustav obrazovanja odraslih na ukupna obilježja nacionalnog režima razvoja vještina. Drugo istraživačko pitanja razmatra kako bi šira obilježja režima hrvatske socijalne države mogla oblikovati učinke uvođenja vaučera. Analiza je temeljena na ukupno 39 intervjua održanih uživo ili putem internetske komunikacijske platforme (online) koji su obuhvatili ukupno 54 sudionika s direktnim uvidom u prepreke koje otežavaju uspješnu provedbe programa usavršavanja. Nalazi: Analiza općenito ukazuje da struktura i način uvođenja vaučera u hrvatskom kontekstu uglavnom doprinosi usklađivanju sustava obrazovanja odraslih, koji je dosada uglavnom funkcionirao slijedeći segmentalitičke principe, s općim obilježjima hrvatskog režima razvoja vještina kojeg karakterizira dominantna uloga središnje države. Nalazi također ukazuju kako su struktura i način uvođenja vaučera pod snažnim utjecajem obilježja aktivne politike tržišta rada, koja u Hrvatskoj sustavno zanemaruje korisničke grupe koje se suočavaju s najvećim preprekama u pristupu tržištu rada. Analiza ukazuje i da hrvatska socijalna država ne osigurava nužne preduvjete za sudjelovanje odraslih osoba niskih razina vještina i kvalifikacija u programima osposobljavanja koji su financiraju putem vaučera, premda su oni za korisnike nominalno „besplatni“. Sljedeći društveni rizici se pokazuju kao naročito značajne prepreke ostvarivanju pristupa: zdravstvena ograničenja, fizička izolacija, nužnost brige za ovisne članove obitelji i nemogućnost ostvarivanja adekvatnog prihoda za korisnike socijalnih naknada. Zaključci: Ovaj rad otvara prostor ambicioznijim (komparativnim) istraživanjima koja za cilj imaju bolje razumijevanje utjecaja vaučera na uspostavljene režime razvoja vještina te načina na koji njihova obilježja dolaze u međuodnos s pripadajućim režimima socijalne države. Nalazi ove analize ukazuju kako vaučeri mogu funkcionirati kao instrument osnaživanja aktera središnje države, iako su originalno osmišljeni kao tržišno orijentirani mehanizam kojim se korisnicima pruža dodatna sloboda u odabiru obrazovnih usluga.

Item Type: Book Section
Additional Information: Language: English. - Second subtitle: Proceedings of the 6th Crossing Boundaries Conference in Vocational Education and Training, Palma, Mallorca, Spain, 21 to 23 May 2025. - Title in Croatian: Vaučeri kao instrument transformacije strukovnog obrazovanja odraslih u Hrvatskoj: dvije teorijske perspektive. - Book editors: Elena Quintana-Murci, Francesca Salvà-Mut, Barbara E. Stalder, Christof Nägele. - Independently published, organization: European Research Network on Vocational Education and Training (VETNET).
Uncontrolled Keywords: Upskilling, skill-formation regime, welfare regime, vouchers (usavršavanje, režimi razvoja vještina, režimi socijalne države, vaučeri)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
L Education > L Education (General)
Depositing User: Karolina
Date Deposited: 26 Aug 2025 07:19
Last Modified: 01 Sep 2025 09:22
URI: http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/1219

Actions (login required)

View Item View Item