Ristić Dedić, Zrinka (2010) Ispitivanje motivacijskih i metakognitivnih čimbenika procesa istraživačkog učenja u računalno podržanom okruženju. PhD thesis, Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.
|
Text
2010 Ristić Dedić Zrinka PhD.pdf Download (2853Kb) | Preview |
Abstract
U radu je istraživačko učenje smješteno u okvir integrativnog pristupa istraživanju znanstvenog razmišljanja, koji učenike stavlja u situacije učenja koje od njih zahtijevaju sudjelovanje u svim fazama istraživačkog procesa (od postavljanja hipoteza, preko eksperimentiranja, vrednovanja nalaza i kauzalnog zaključivanja, do revidiranja početnih teorija). Istraživačko učenje je definirano kao proces (događaj), koji se odvija u stvarnom vremenu u okvirima specifičnih situacija učenja na jednom zadatku. Ovo učenje je konceptualizirano kao samoregulirajuće učenje u kojem sudjeluju i međusobno djeluju različiti kognitivni, metakognitivni, motivacijski i emocionalni procesi. Dosadašnja istraživanja uglavnom nisu tretirala istraživačko učenje u njegovoj cjelovitosti, već su se usmjeravala na izučavanje pojedinih kognitivnih i metakognitivnih procesa. Cilj je ovog istraživanja sveobuhvatno istražiti promjene u različitim kognitivnim, metakognitivnim i motivacijskim procesima istraživačkog učenja do kojih dolazi uslijed ponavljanih izlaganja učenika situacijama učenja. Osim toga, istraživanje za cilj ima ispitati ulogu metakognitivnih i motivacijskih procesa u korištenju istraživačkih pristupa i stjecanju znanja. U istraživanju je korišten mikrorazvojni istraživački pristup. Sudjelovalo je 34 učenika osmih razreda koji su samostalno radili na jednom zadatku istraživačkog učenja u računalnom okruženju programa FILE (Flexible Inquiry Learning Environment, Hulshof i sur., 2005). U zadatku se od učenika zahtijeva osmišljavanje i provođenje eksperimenata na temelju kojih se zaključuje o kauzalnoj strukturi multivarijatnog modela zadatka (o odnosima između pet nezavisnih i jedne zavisne varijable). U cilju praćenja promjena u stjecanju znanja i korištenju istraživačkih vještina i strategija, učenici su sudjelovali u četiri situacije učenja u razmacima od oko tjedan dana. Rezultati istraživanja pokazuju da učenici, iako ne ostvaruju potpuno znanje i potpuno valjano eksperimentiranje i zaključivanje, tijekom rada na zadatku napreduju u korištenju istraživačkih i metakognitivnih vještina i strategija, u stjecanju znanja o području i stjecanju metakognitivnih znanja o cilju i strategijama rada na zadatku. Na temelju kvantitativnih analiza skupnih rezultata i kvalitativnih studija slučajeva, istraživanje također ukazuje da je korištenje metakognitivnih znanja i vještina ključna odrednica uspješnog istraživačkog učenja, te sugerira da motivacija za rad na zadatku može pospješiti ili ograničiti istraživačko učenje djelovanjem na vrijeme učenja i odabir istraživačkog pristupa. Osim za daljnja istraživanja u području istraživačkog učenja, dobiveni rezultati imaju jasne praktične implikacije za osmišljavanje modela i postupaka poučavanja i učenja znanstvenog razmišljanja u okviru osnovnoškolskog obrazovanja.
Item Type: | Thesis (PhD) |
---|---|
Additional Information: | Title in English: An examination of motivational and metacognitive processes in inquiry learning within a computer-supported learning environment. |
Uncontrolled Keywords: | Istraživačko učenje, znanstveno razmišljanje, eksperimentiranje, kauzalno zaključivanje, metakognitivno znanje, metakognitivne vještine, metakognitivni doživljaj, motivacija, samoregulirajuće učenje, mikrorazvojni istraživački pristup (inquiry learning, scientific thinking, experimentation, causal reasoning, metacognitive knowledge, metacognitive skills, metacognitive experience, motivation, self-regulated learning, microgenetic research) |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology |
Depositing User: | Karolina |
Date Deposited: | 21 Apr 2015 08:48 |
Last Modified: | 26 Feb 2016 14:24 |
URI: | http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/257 |
Actions (login required)
View Item |