Važnost socijalnog konteksta za kognitivni razvoj predškolske djece: usporedba kognitivne uspješnosti djece koja odrastaju u različitom obiteljskom i institucionalnom okruženju

Miljević-Riđički, Renata and Pavin Ivanec, Tea (2009) Važnost socijalnog konteksta za kognitivni razvoj predškolske djece: usporedba kognitivne uspješnosti djece koja odrastaju u različitom obiteljskom i institucionalnom okruženju. Suvremena psihologija, 12 (2). pp. 309-322. ISSN 1331-9264 (Print)

[img]
Preview
Text
SP 2009_2 Miljević-Riđički, Pavin Ivanec.pdf

Download (694Kb) | Preview
Official URL: http://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clan...

Abstract

Niz teorija kognitivnog razvoja naglašava utjecaj ranog socijalnog konteksta na različite aspekte dječjeg razvoja. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati utječe li specifični socijalni kontekst (jednoroditeljska obitelj ili život bez roditelja) na kognitivni razvoj djeteta te postoje li, u kognitivnom razvoju djeteta, spolne razlike u dječjim reakcijama na nedostatak jednog ili oba roditelja. Istraživanje smo proveli na djeci predškolske dobi, stare između 6 i 7 godina, ukupno 147 ispitanika. Izabrali smo tu dob da bismo što kompletnije obuhvatili kognitivni status djece: uz mjerenje inteligencije (test neverbalnog tipa i verbalni test), ispitali smo i spremnost za školu (poznavanje činjenica, percepciju, grafomotoriku i numeričko rezoniranje). Uzorak je podijeljen u tri kategorije: djeca koja žive s oba roditelja (od rođenja), djeca koja žive s jednim roditeljem (najmanje tri godine) te djeca koja žive bez roditelja - institucionalni smještaj. Rezultati dobiveni u ovom istraživanju upućuju na to kako djeca koja odrastaju u domovima postižu sustavno lošije rezultate na svim ispitanim mjerama kognitivnog statusa u usporedbi s djecom koja odrastaju s oba roditelja. Na pojedinim mjerama domska djeca također postižu lošije rezultate i od djece koja rastu s jednim roditeljem. Značajnih razlika između djece koja odrastaju s jednim i oba roditelja nema. Također se pokazalo da postoje spolne razlike u dječjim reakcijama na odrastanje bez roditelja. Može se uočiti trend sustavnog opadanja uratka djevojčica koje odrastaju u institucionalnom smještaju (kako u odnosu na dječake iz te kategorije, tako i u usporedbi s rezultatima djece iz druge dvije kategorije). Navedeni podatak trebalo bi uključiti u planiranje pomoći i pripremu za školu djece koja odrastaju bez roditelja. (IN ENGLISH: Developmental theories emphasize the importance of early social context on various developmental aspects. The aim of this study was to examine the influence of specific social context (single-parent family or growing up without parents) on children’s cognitive development. In addition, gender differences regarding different family context were also examined. 147 pre-school children aged 6 to 7 years participated in this study. The sample was divided into three categories: children living with both parents (from birth), children living with a single-parent (mother) for at least three years, and children in institutional placement. Children’s cognitive status was measured by a verbal and non-verbal intelligence test. Readiness for school, as an additional aspect of cognitive status, was also examined (including factual knowledge, perception, numerical reasoning and graphomotorics). The results indicate that children who grow up without parents, compared to those growing up with both parents, have systematically lower results on all measures of cognitive status. Some differences were also obtained in comparison to children growing up in single-parent families. There are no significant differences in cognitive outcomes of children growing up with both parents and single-parents. With regard to gender differences, the results revealed that girls in institutional placement have significantly lower results in comparison to boys from the same social context, but also in comparison to the other two categories of children. These results should be taken into consideration when planning activities aimed at helping children who grow up without parents to prepare and successfully adjust to school context.)

Item Type: Article
Additional Information: Title in English: The importance of social context for the cognitive development of preschool children: comparison of cognitive outcomes of children growing up in different family and institutional environments.
Uncontrolled Keywords: Kognitivni razvoj djece, socijalni kontekst, institucionalni smještaj (children's cognitive development, social context, institutional placement)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Depositing User: Karolina Vranješ
Date Deposited: 11 May 2015 13:34
Last Modified: 11 May 2015 13:34
URI: http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/302

Actions (login required)

View Item View Item