Baranović, Branislava (2006) Nastavni programi iz perspektive nastavnika i učitelja. In: Nacionalni kurikulum za obvezno obrazovanje u Hrvatskoj: različite perspektive. Biblioteka Znanost i društvo (18). Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Zagreb, pp. 107-179. ISBN 953-6218-28-3
|
Text
Nacionalni kurikulum za obvezno obrazovanje u Hrvatskoj.pdf Download (2500Kb) | Preview |
Abstract
Prikazani su rezultati istraživanja o mišljenju nastavnika i učitelja o sadašnjim nastavnim programima, njihovoj primjeni te promjenama u kurikulumu i sustavu osnovnog obrazovanja. Zaključno je važno istaknuti da, prema mišljenju nastavnika i učitelja, sami nastavni programi, ali i proces njihove implementacije u školama, imaju niz slabosti. Kada je riječ o procesu implementacije nastavnih programa pokazuje se da u školama još uvijek dominiraju tradicionalna nastavna sredstva i metode (vrlo rijetko se koristi informacijsko-komunikacijska tehnologija, prevladava upotreba udžbenika, priručnika i sl.). Analiza je također pokazala da nastavni programi u Hrvatskoj predstavljaju značajan problem za poboljšanje kvalitete njezinog osnovnog obrazovanja. Prema mišljenju nastavnika i učitelja, ti programi imaju niz sadržajnih i strukturnih slabosti: suviše su opsežni, nedovoljno suvremeni, nedovoljno horizontalno i vertikalno povezani (naročito horizontalno), nemaju dovoljno uravnoteženu zastupljenost temeljnih područja razvoja učenika, itd. Iz navedenih slabosti proizlazi zaključak da će biti nužne dublje intervencije u sadašnji nacionalni kurikulum te da bi promjene u njemu trebale ići u smjeru izrade koherentnoga, izbalansiranoga i integriranoga nacionalnog kurikuluma. Proces kurikulumskog planiranja naglašava značaj učitelja i nastavnika u procesu kreiranja i izvedbe nacionalnog kurikuluma. Njihovo mišljenje o promjenama u obrazovanju postaje faktorom koji može značajno odrediti uspjeh u procesu izmjena i konstrukciji novog kurikuluma. Naša analiza upućuje da se većina učitelja i nastavnika u Hrvatskoj izjašnjava za promjene nacionalnog kurikuluma, ali ne i za produljenje osmogodišnjega obveznog obrazovanja. Kako iskustva drugih zemalja pokazuju, postizanje višeg nivoa i nove kvalitete obrazovanosti pretpostavlja i produženje obveznog obrazovanja, tako da će i kurikulumske promjene u Hrvatskoj zahtijevati strukturne promjene sustava obveznog obrazovanja. Sudeći prema rezultatima istraživanja, njihovo provođenje zahtijevat će intenzivniju komunikaciju i suradnju sa školama, kako bi se učitelji i nastavnici bolje upoznali s promjenama i bili senzibilizirani za njihovo prihvaćanje i realizaciju. Pri koncipiranju promjena u obrazovanju, važno je imati na umu da procesi globalizacije situiraju razvoj obrazovanja pojedinih zemalja u širi, internacionalni kontekst. Stoga će i Hrvatska, da bi održala razvojni trend s drugima, trebati sagledati kurikulumske promjene u tom internacionalnom kontekstu razvoja obrazovanja.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Additional Information: | Language: Croatian. - Title in English: Teaching programmes from the perspective of teachers. |
Uncontrolled Keywords: | Nastavni programi, nastavnici, kurikulumsko planiranje, kurikulumske promjene (teaching programmes, teachers, curricular planning, curricular changes) |
Subjects: | H Social Sciences > HM Sociology L Education > L Education (General) |
Depositing User: | Karolina |
Date Deposited: | 15 Dec 2016 15:03 |
Last Modified: | 08 Sep 2022 11:53 |
URI: | http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/546 |
Actions (login required)
View Item |