Kulturni kapital i obrazovne nejednakosti u Hrvatskoj, Njemačkoj i Danskoj: usporedna analiza PISA 2009 podataka

Puzić, Saša and Gregurović, Margareta and Košutić, Iva (2018) Kulturni kapital i obrazovne nejednakosti u Hrvatskoj, Njemačkoj i Danskoj: usporedna analiza PISA 2009 podataka. Revija za socijalnu politiku, 25 (2). pp. 133-156. ISSN 1330-2965 (Print), 1845-6014 (Online)

[img]
Preview
Text
RzSP 2018_2 Puzić, Gregurović, Košutić.PDF

Download (488Kb) | Preview
Official URL: http://www.rsp.hr/ojs2/index.php/rsp/article/view/...

Abstract

IN CROATIAN: Polazeći od Bourdieuove teorije kulturne i socijalne reprodukcije, u radu se želi ispitati povezanost socioekonomskog porijekla, kulturnog kapitala i školskog postignuća u tri nacionalna obrazovna sustava: hrvatskom, njemačkom i danskom. Provedene analize temelje se na podacima prikupljenima PISA 2009 istraživanjem (N(H)=4 994; N(Nj)=4 979; N(D)=5 924). Primjenom regresijske analize ispituje se da li i u kojoj mjeri socioekonomsko porijeklo učenika utječe na rezultat iz prirodoslovne pismenosti, čini li to posredstvom kulturnog kapitala, te jesu li učinci kulturnog kapitala veći za učenike nižeg ili višeg socioekonomskog statusa. Dobiveni rezultati pokazuju da postoji pozitivna veza između socioekonomskog statusa i rezultata iz prirodoslovne pismenosti u sve tri zemlje te da je ova veza razmjerno najjača u Njemačkoj. Kulturni kapital učenika u sve tri zemlje posreduje učinak obiteljskog socioekonomskog statusa na rezultat iz prirodoslovne pismenosti, iako odnosi ovih varijabli značajno variraju između hrvatskih, njemačkih i danskih učenika. Interakcijski efekti socioekonomskog statusa i kulturnog kapitala zabilježeni su kod njemačkih i danskih učenika, kod kojih se obrasci obrazovnog isključivanja odvijaju primarno kroz utjelovljene kulturne dispozicije. --------------- IN ENGLISH: Starting from Bourdieu's theory of cultural and social reproduction, the paper seeks to examine the relationship between socioeconomic background, cultural capital and academic achievement in three national educational systems: Croatian, German and Danish. The analyses are based on PISA 2009 survey data (N(C)=4 994; N(G)=4 979; N(D)=5 924). Regression analyses were performed in order to examine the effects of students’ socioeconomic background on their scientific literacy, the mediation of this relationship by cultural capital, and the effects of cultural capital for students of lower or higher socioeconomic status. The results indicate a positive correlation between students’ socioeconomic status and scientific literacy in all three countries, with the correlation strength in German students’ sample being the highest. Cultural capital of students in all three countries mediates the effect of family’s socioeconomic status on scientific literacy, although the mediator effects vary significantly between the Croatian, German and Danish students. Interaction effects of socioeconomic status and cultural capital are present in the German and Danish students’ samples, in which educational exclusion occurs primarily through embodied cultural dispositions.

Item Type: Article
Additional Information: Language: Croatian. - Title in English: Cultural capital and educational inequality in Croatia, Germany and Denmark: a comparative analysis of the PISA 2009 data.
Uncontrolled Keywords: Kulturni kapital, obrazovne nejednakosti, socioekonomski status, obrazovno postignuće, PISA, Hrvatska, Njemačka, Danska (cultural capital, educational inequality, socioeconomic status, educational achievement, PISA, Croatia, Germany, Denmark)
Subjects: H Social Sciences > HM Sociology
L Education > L Education (General)
Depositing User: Karolina
Date Deposited: 06 Sep 2018 12:29
Last Modified: 06 Sep 2018 12:29
URI: http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/814

Actions (login required)

View Item View Item