Neki prediktori motivacije za učenje kod budućih učitelja/učiteljica

Marušić, Iris and Pavin Ivanec, Tea and Vizek Vidović, Vlasta (2010) Neki prediktori motivacije za učenje kod budućih učitelja/učiteljica. Psihologijske teme, 19 (1). pp. 31-44. ISSN 1332-0742 (Print)

[img]
Preview
Text
PT 2010_1 Marušić, Pavin Ivanec, Vizek Vidović.pdf

Download (220Kb) | Preview
Official URL: https://www.ffri.hr/psihteme/clanci_2010_19_1.htm

Abstract

Ovo je istraživanje, kao dio šireg ispitivanja razvoja profesionalne uloge budućih učitelja, imalo za cilj ispitati ulogu akademskog samopoimanja, temeljnih psiholoških potreba, motivacije za poučavanje i samoefikasnosti za učenje kao potencijalnih odrednica intrinzične motivacije za učenje kod studenata prve godine učiteljskih studija. Rezultati pokazuju da je intrinzična motivacija za učenje budućih učitelja značajno povezana s akademskim i verbalnim samopoimanjem, samopoimanjem vezanim uz rješavanje problema, samoefikasnošću za učenjem, potrebama za autonomijom i povezanošću s drugima, te s intrinzičnom i identifikacijskom motivacijom za poučavanje. Prema regresijskoj su se analizi značajnim prediktorima intrinzične motivacije za učenje pokazali akademsko samopoimanje, samoefikasnost za učenje te povezanost s drugima. Studenti kojima je učiteljski studij bio prvi izbor su u većoj mjeri intrinzično motivirani za učenje i poučavanje u odnosu na one kojima taj studij nije prvi izbor. U zaključku, ovo je istraživanje pokazalo niz teorijski smislenih veza između različitih komponenata samopoimanja i motivacije budućih učitelja koje mogu djelovati na njihov akademski uspjeh i na uspješnost u budućem zanimanju. (IN ENGLISH: The research reported here is a part of the larger study on professional role development of student teachers during their pre-service education. The aim of the study was to explore the role of academic self-concept, basic psychological needs, motivation for teaching and self-efficacy for learning and performance as potential determinants of intrinsic motivation for learning in first-year student teachers. Results indicate that intrinsic motivation for learning significantly correlates with academic, verbal and problem-solving self-concept, self-efficacy for learning and performance, with needs for autonomy and relatedness and with identified and intrinsic motivation to teach. Regression analysis reveals that intrinsic motivation for learning was significantly predicted by academic self-concept, self-efficacy for learning and basic need for relatedness. Students who enrolled teacher studies as their first choice reported higher intrinsic motivation for learning and teaching compared to their peers who selected teaching as their second-choice career. In sum, our study reveals conceptually meaningful relations between various components of self-concept and motivation in student teachers that could influence both their academic success and future performance in teacher profession.)

Item Type: Article
Additional Information: Title in English: Some predictors of learning motivation in student teachers.
Uncontrolled Keywords: Motivacija za poučavanje, motivacija za učenje, akademsko samopoimanje, temeljne psihološke potrebe (motivation for teaching, motivation for learning, academic self-concept, basic psychological needs)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Depositing User: Karolina Vranješ
Date Deposited: 18 Feb 2015 14:25
Last Modified: 03 Mar 2015 12:26
URI: http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/82

Actions (login required)

View Item View Item