The mediating effect of student-teacher relationships for the relationship between empathy and aggression: insights from Slovenia and Croatia

Kozina, Ana and Veldin, Manja and Rožman, Mojca and Pikić Jugović, Ivana (2023) The mediating effect of student-teacher relationships for the relationship between empathy and aggression: insights from Slovenia and Croatia. Current psychology, 42 (30). pp. 26418-26428. ISSN 1046-1310 (Print), 1936-4733 (Online)

Full text not available from this repository. (Request a copy)
Official URL: https://doi.org/10.1007/s12144-022-03480-6

Abstract

IN ENGLISH: Numerous interventions in the school environment focus on supporting empathy to prevent aggressive behaviour. But when planning interventions inside classrooms one needs to consider the context of each specific classroom, e.g., relationships between students and teachers. Based on the Developmental System Theory and Bronfenbrenner’s Ecological System Model, this study examines the mediating effect of the positive and negative student-teacher relationships on the relationship between empathy (cognitive and emotional components) and aggression. We use a randomised sample of 539 students from two countries (Slovenia: N = 271, M = 12.91 years, 56.3% female; Croatia: N = 268, M = 13.60 years, 47.4% female). We measure empathy with the Interpersonal Reactivity Index, aggression with the AG-UD Aggression Scale and student-teacher-relationships with the Perceived Quality of Student-Teacher Relations measures. The findings show that empathy plays an important role in aggression, but interestingly, the component is different in the two countries. In Slovenia, there is a significant negative direct path from the cognitive component of empathy, Perspective taking, to aggression, while in Croatia, there is a similar path, but starting from the emotional component of empathy, Empathic concern. In both countries, Negative student-teacher relationships mediated the relationship between mentioned components of empathy and aggression, thus showing the importance of classroom context, e.g., the relationships with teachers, when addressing empathy and aggression of students in the school context. The practical implication based on our findings is the prevention of negative student-teacher relationships and the promotion of empathy among students (as well as teachers). --------------- IN CROATIAN: Brojne intervencije u školskom okružju usmjerene su na podržavanje empatije kao način prevencije agresivnog ponašanja. No prilikom planiranja intervencija u razredima važno je uzeti u obzir kontekst svakog razreda, npr. odnose između učenika i učitelja. Na temelju teorije razvojnog sustava i Bronfenbrennerovog modela ekoloških sustava, ovo istraživanje ispituje medijacijski učinak pozitivnih i negativnih odnosa učenika i učitelja na odnos između empatije (kognitivne i emocionalne komponente) i agresivnosti. U istraživanju je sudjelovalo 539 učenika iz dvije zemlje (Slovenija: N = 271, M = 12,91 godina, 56,3% djevojčica; Hrvatska: N = 268, M = 13,60 godina, 47,4% djevojčica). Empatija se ispitivala Indeksom interpersonalne reaktivnosti, agresivnost AG-UD ljestvicom agresivnosti, a odnos između učenika i učitelja pomoću upitnika Percipirane kvalitete odnosa između učenika i učitelja. Nalazi pokazuju da empatija igra važnu ulogu u agresivnosti, no komponente empatije koje su značajne, različite su u dvije zemlje. U Sloveniji je značajan negativan direktni učinak kognitivne komponente empatije (zauzimanja tuđe perspektive) na agresivnost, dok u Hrvatskoj postoji sličan učinak, ali emocionalne komponente empatije (empatične brige). U obje zemlje negativni odnosi između učenika i učitelja posredovali su u odnosu između spomenutih komponenti empatije i agresivnosti, pokazujući na taj način važnost razrednog konteksta, npr. odnosa s učiteljima, kada se govori o empatiji i agresivnosti učenika u školskom kontekstu. Praktična implikacija temeljena na našim nalazima je važnost prevencije negativnih odnosa između učenika i učitelja te promicanje empatije među učenicima (kao i učiteljima).

Item Type: Article
Additional Information: Language: English. - Title in Croatian: Medijacijski učinak odnosa učenika i učitelja na povezanost empatije i agresivnosti: uvidi iz Slovenije i Hrvatske.
Uncontrolled Keywords: Aggression, empathy, student-teacher-relationships, Slovenia, Croatia (agresivnost, empatija, odnos učenika i učitelja, Slovenija, Hrvatska)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
L Education > L Education (General)
Depositing User: Karolina
Date Deposited: 04 Oct 2022 08:26
Last Modified: 11 Apr 2024 08:54
URI: http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/1038

Actions (login required)

View Item View Item