Exploring serial mediation effects of gender roles and motivation on gendered educational choice

Pikić Jugović, Ivana and Petrović, Dora (2025) Exploring serial mediation effects of gender roles and motivation on gendered educational choice. Journal of women and minorities in science and engineering. pp. 1-23. ISSN 1072-8325 (Print), 1940-431X (Online)

Full text not available from this repository. (Request a copy)
Official URL: https://doi.org/10.1615/JWomenMinorScienEng.202505...

Abstract

IN ENGLISH: The aim of our study, grounded in the situated expectancy-value theory, was to examine the mediating role of gender roles and motivational beliefs in physics in the relationship between gender and the intention to choose a university course in technical sciences. A total of 625 secondary school students from Zagreb, Croatia, participated in the study. Gender Roles in Adolescence Scale contained Femininity and Masculinity scales, and Motivational beliefs in physics were measured with Expectancy of success and Utility value scales. Our findings show that the relationship between gender and the intention to choose a technical sciences course is serially mediated by gender roles and motivational beliefs. Young men were more likely to choose a technical sciences course than young women. This was explained with young men’s higher masculinity and lower femininity scores (compared to young women), which led to their higher expectancy of success and utility value in physics, finally resulting in young men’s higher chance to choose a technical sciences course. Policy implications of our findings point to the necessity of challenging traditional gender roles in educational systems and raising awareness of their impact on gender division in higher education courses and occupations. --------------- IN CROATIAN: Cilj našeg istraživanja, utemeljenog na teoriji situiranih očekivanja i vrijednosti, bio je ispitati medijacijsku ulogu rodnih uloga i motivacijskih uvjerenja o fizici u odnosu između roda i namjere odabira tehničkih studija. U istraživanju je sudjelovalo ukupno 625 srednjoškolaca iz Zagreba. Skala rodnih uloga u adolescenciji uključivala je podskale femininosti i maskulinosti, a motivacijska uvjerenja o fizici mjerena su podskalama očekivanja uspjeha i percipirane korisnosti. Rezultati pokazuju da postoje serijski medijacijski učinci rodnih uloga i motivacijskih uvjerenja u odnosu između roda i namjere odabira tehničkih studija. Mladići su češće iskazivali namjeru odabrati tehnički studij u usporedbi s djevojkama. To se može objasniti njihovim višim rezultatima na ljestvici maskulinosti i nižim na ljestvici femininosti (u usporedbi s djevojkama), što je dovelo do viših očekivanja uspjeha i percipirane korisnosti fizike, a posljedično i do snažnije namjere odabira tehničkih studija kod mladića. Koristeći se suvremenim pristupom statističkoj analizi, ovo je prvo istraživanje koje empirijski potvrđuje ove složene serijske odnose u objašnjavanju rodnih razlika u obrazovnim izborima unutar okvira teorije situiranih očekivanja i vrijednosti. Implikacije za obrazovne politike upućuju na nužnost propitivanja tradicionalnih rodnih uloga u obrazovnim sustavima i podizanja svijesti o njihovom utjecaju na rodnu podjelu u visokom obrazovanju i zanimanjima.

Item Type: Article
Additional Information: Language: English. - Title in Croatian: Istraživanje serijskih medijacijskih učinaka rodnih uloga i motivacije na rodno obilježene obrazovne izbore.
Uncontrolled Keywords: Gender, gender roles, motivation, situated expectancy-value theory, serial mediation (rod, rodne uloge, motivacija, teorija situiranih očekivanja i vrijednosti, serijska medijacija)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
L Education > L Education (General)
Depositing User: Karolina
Date Deposited: 11 Jul 2025 07:16
Last Modified: 17 Jul 2025 14:23
URI: http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/1224

Actions (login required)

View Item View Item