Pavin Ivanec, Tea and Marušić, Iris and Šabić, Josip (2025) Engaged teachers: how motivation for the teaching profession and teachers’ goal orientations shape their work engagement? Educational Psychology. pp. 1-20. ISSN 0144-3410 (Print), 1469-5820 (Online)
Full text not available from this repository. (Request a copy)Abstract
IN ENGLISH: Recent studies on teachers’ occupational well-being and motivation strive to integrate different theoretical frameworks to explain educational outcomes. However, findings regarding the association between teacher motivation and classroom behavior remain inconclusive and often lack parallel perspectives from both teachers and students, suggesting that the underlying mechanisms of this relationship are still unclear. Accordingly, this study aimed to explore the relationship between motivation for choosing a teaching career and both self- and student-assessed teachers’ work engagement, considering the potential mediating role of teachers’ goal orientations. The sample included 1725 students and their 109 early-career elementary school teachers. A multilevel analysis revealed the significance of specific motives for choosing a teaching career and achievement goals for teachers’ work engagement from both teachers’ and students’ perspectives. These results provide a more nuanced understanding of teachers’ occupational well-being, offering theoretical and practical implications that might be of a particular relevance for early-career teachers. --------------- IN CROATIAN: Novija istraživanja o profesionalnoj dobrobiti i motivaciji učitelja nastoje integrirati različite teorijske okvire kako bi se objasnili različiti obrazovni ishodi. Međutim, nalazi o povezanosti motivacije učitelja i njihovog ponašanja u učionici nisu jednoznačni te uglavnom ne uključuju usporedne perspektive učitelja i učenika, što upućuje na to da su temeljni mehanizmi tog odnosa još uvijek nejasni. Sukladno tome, cilj ovog istraživanja bio je ispitati odnos između motivacije za odabir učiteljskog zanimanja i radne angažiranosti učitelja, procijenjene i od strane samih učitelja i od strane njihovih učenika, uz razmatranje potencijalne medijacijske uloge učiteljskih ciljnih orijentacija. Uzorak je obuhvatio 1725 učenika i 109 učitelja razredne nastave na početku karijere. Nalazi višerazinske analize upućuju na važnost pojedinih motiva odabira učiteljskog zanimanja i ciljnih orijentacija za radnu angažiranost učitelja, promatrano iz obje perspektive – učiteljske i učeničke. Dobiveni rezultati doprinose dubljem razumijevanju profesionalne dobrobiti učitelja te nude teorijske i praktične implikacije koje mogu biti osobito relevantne za učitelje na početku karijere.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Additional Information: | Language: English. - Title in Croatian: Angažirani učitelji: Kako motivacija za učiteljsko zanimanje i učiteljske ciljne orijentacije oblikuju njihovu radnu angažiranost?. |
| Uncontrolled Keywords: | Teachers’ work engagement, motivation for teaching, achievement goals, early-career teachers (radna angažiranost učitelja, motivacija učitelja, ciljne orijentacije, učitelji u ranoj fazi karijere) |
| Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology L Education > L Education (General) |
| Depositing User: | Karolina |
| Date Deposited: | 11 Nov 2025 10:27 |
| Last Modified: | 11 Nov 2025 10:27 |
| URI: | http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/1248 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |
