Changes to pupils competence beliefs in the Visual Arts in lower secondary education: a longitudinal perspective

Ristić Dedić, Zrinka and Jokić, Boris (2021) Changes to pupils competence beliefs in the Visual Arts in lower secondary education: a longitudinal perspective. Croatian journal of education, 23 (SpEd 2). pp. 49-65. ISSN 1848-5189 (Print), 1848-5197 (Online)

[img]
Preview
Text
CJoE 2021_Sp. Ed. 2 Ristić Dedić, Jokić.pdf

Download (297Kb) | Preview
Official URL: https://doi.org/10.15516/cje.v23i0.4347

Abstract

IN ENGLISH: The present study examined the changes to pupils’ competence beliefs in the subject Visual Arts over three years of lower secondary education in a sample of 752 elementary school pupils in Zagreb, the capital of Croatia. Using a single item ‘How good are you in Visual arts?’, pupils’ competence beliefs were measured three times, at the end of school year in the 5th, 6th and 7th grades. Unconditional latent growth curve modelling (LGCM) revealed high initial values of competence beliefs and a significant but moderate decline over time. Inter-individual variability was observed for both intercept and slope. Growth trajectories of pupils’ competence beliefs for girls and boys suggest common developmental trends for both groups, but indicate somewhat lower initial values and greater variability of intercept for boys. Conditional LGCM revealed significant effects of pupils’ final subject grades in the 5th grade on both intercept and slope, indicating that pupils who had higher final grades in Visual Arts also had higher initial competence beliefs and that these beliefs changed less over time. The effect of the subjective value of Visual Arts (utility value, intrinsic value, difficulty) on competence beliefs was found only for intercept. These predictors did not have effects on the rate of decline in competence beliefs over time. --------------- IN CROATIAN: U istraživanju se istražuju promjene u učeničkim uvjerenjima o kompetenciji u predmetu Likovna kultura tijekom tri godine viših razreda osnovnoškolskog obrazovanja na uzorku od 752 učenika osnovnih škola u Zagrebu. Učenička uvjerenja o kompetenciji su prikupljena u tri navrata, na kraju školske godine u 5., 6. i 7. razredu, pomoću jednog pitanja “Koliko ti dobro ide predmet Likovna kultura?” Bezuvjetno modeliranje latentne krivulje rasta (LGCM) ukazalo je na vrlo visoke početne vrijednosti učeničkih uvjerenja o kompetenciji te na blagi, iako značajan pad tijekom vremena. Opažen je varijabilitet među-učenicima i za vrijednosti latentnog odsječka i nagiba. Razvojne putanje učeničkih uvjerenja o kompetenciji za djevojčice i dječake pokazale su slične razvojne tendencije u obje nezavisne skupine, ali i ponešto niže početne vrijednosti i veći varijabilitet latentnog odsječka za dječake. Uvjetovano LGCM je pokazalo značajne učinke učeničkih zaključnih ocjena iz predmeta u 5. razredu na latentni odsječak i nagib, što znači da su učenici s višim ocjenama iz Likovne kulture imali veće početno uvjerenje o kompetenciji i manje ga mijenjali tijekom vremena. Značajni učinci subjektivne vrijednosti Likovne kulture (utilitarna vrijednost, intrinzična vrijednost, težina predmeta) su utvrđeni jedino za latentni odsječak. Ti prediktori nisu imali učinke na stopu smanjivanja učeničkih uvjerenja o kompetenciji u vremenu.

Item Type: Article
Additional Information: Language: English. - Title in Croatian: Promjene učeničkih uvjerenja o kompetencijama u predmetu likovne kulture u višim razredima osnovnoškolskog obrazovanja: longitudinalna perspektiva.
Uncontrolled Keywords: Pupils’ competence beliefs, Visual Arts, subjective task value, longitudinal study, lower secondary education (učenička uvjerenja o kompetenciji, Likovna kultura, subjektivna vrijednost zadatka, longitudinalno istraživanje, viši razredi osnovnoškolskog obrazovanja)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
L Education > L Education (General)
Depositing User: Karolina
Date Deposited: 15 Jun 2021 07:21
Last Modified: 10 Feb 2022 09:42
URI: http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/950

Actions (login required)

View Item View Item