Teachers' self-efficacy for using information and communication technology: the interaction effect of gender and age

Šabić, Josip and Baranović, Branislava and Rogošić, Silvia (2021) Teachers' self-efficacy for using information and communication technology: the interaction effect of gender and age. Informatics in education. pp. 1-19. ISSN 1648-5831 (Print), 2335-8971 (Online)

[img]
Preview
Text
IiE 2021 Šabić, Baranović, Rogošić.pdf

Download (547Kb) | Preview
Official URL: https://doi.org/10.15388/infedu.2022.11

Abstract

IN ENGLISH: The purpose of the study is to examine the moderating effect of age on gender differences in teachers’ self-efficacy for using information and communication technology (ICT) in teaching as well as possible variables underlying this effect. Following Bandura’s conceptualisation of self-efficacy, we defined teachers' self-efficacy as their confidence in performing specific tasks that require the integration of ICT into the teaching practice. The study was conducted via an online questionnaire on a sample of 6613 elementary and upper secondary school teachers in Croatia. The hierarchical multiple regression analysis was applied. The findings indicate minor gender differences in self-efficacy for using ICT that are more prominent among older teachers and practically non-existent among younger teachers. These effects remain statistically significant after controlling for the type of school where the teacher works, perceived technical and professional support for using ICT in school, and frequency of use of computer programmes in teaching. The interaction effect ceases to be statistically significant after the introduction of length of computer use in teaching and/or attitudes towards computers in the model, indicating that these two variables have a role in low self-efficacy for using ICT among older female teachers. A similar level of self-efficacy for using ICT among young male and female teachers is an encouraging finding which could hopefully be followed by gender equality in other aspects of ICT use. The findings suggest that strategies for enhancing ICT self-efficacy should be particularly targeted at older female teachers. This study contributes to a better understanding of the underresearched topic of gender differences in teacher’s ICT self-efficacy. --------------- IN CROATIAN: Svrha ovog istraživanja bila je ispitati moderacijski učinak dobi na rodne razlike u samoefikasnosti učitelja/ica za korištenje informacijske i komunikacijske tehnologije (IKT) u nastavi, kao i moguće varijable u osnovi tog efekta. U skladu s Bandurinom konceptualizacijom samoefikasnosti, definirali smo samoefikasnost učitelja/ica za korištenje IKT-a kao njihovo uvjerenje u vlastitu sposobnost obavljanja određenih zadataka koji zahtijevaju integraciju IKT-a u nastavnu praksu. Istraživanje je provedeno putem mrežnog upitnika na uzorku od 6613 učitelja/ica u osnovnim i srednjim školama u Hrvatskoj. Primijenjena je hijerarhijska višestruka regresijska analiza. Nalazi ukazuju na manje rodne razlike u samoefikasnosti za korištenje IKT-a koje su izraženije među učiteljima/cama starije dobi, a praktički ne postoje među mlađim učiteljima/cama. Ovi učinci ostaju statistički značajni nakon kontrole vrste škole u kojoj učitelj/ica radi, percepcije tehničke i profesionalne podrške korištenju IKT-a u školi i učestalosti korištenja računalnih programa u nastavi. Učinak interakcije prestaje biti statistički značajan nakon uvođenja duljine upotrebe računala u nastavi i stava prema računalima u model, što ukazuje da ove dvije varijable imaju ulogu u niskoj samoefikasnosti za korištenje IKT-a među učiteljicama starije dobi. Slične razine samoefikasnosti za korištenje IKT-a među mlađim učiteljima i učiteljicama ohrabrujuće su otkriće koje bi mogla pratiti ravnopravnost rodova u drugim aspektima korištenja IKT-a. Nalazi sugeriraju da bi strategije za jačanje samoefikasnosti za korištenje IKT-a trebale biti posebno usmjerene na učiteljice starije dobi. Ovo istraživanje doprinosi boljem razumijevanju nedovoljno istražene teme rodnih razlika u samoefikasnosti učitelja/ica za korištenje IKT-a.

Item Type: Article
Additional Information: Language: English. - Title in Croatian: Učiteljska samoefikasnost za korištenje informacijske i komunikacijske tehnologije: interakcijski efekt roda i dobi.
Uncontrolled Keywords: Age, gender, information and communication technology, self-efficacy, teachers (dob, rod, informacijska i komunikacijska tehnologija, samoefikasnost, učitelji/ce)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
L Education > L Education (General)
Depositing User: Karolina
Date Deposited: 06 Jul 2021 13:30
Last Modified: 06 Jul 2021 14:24
URI: http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/954

Actions (login required)

View Item View Item