Diplomirati tijekom pandemije: rezultati četvrtog nacionalnog istraživanja zapošjivosti diplomiranih studenata (2021.)

Matković, Teo and Jaklin, Katarina and Grus, Andrea and Potočnik, Dunja (2023) Diplomirati tijekom pandemije: rezultati četvrtog nacionalnog istraživanja zapošjivosti diplomiranih studenata (2021.). Project Report. Agencija za znanost i visoko obrazovanje, Zagreb.

[img] Text
Diplomirati tijekom pandemije.pdf

Download (7MB)
Official URL: https://www.azvo.hr/images/stories/novosti2023/Ana...

Abstract

Četvrto nacionalno istraživanje zapošljivosti diplomiranih studenata provedeno krajem 2021. godine obuhvatilo je generaciju koja je diplomirala tijekom 2020. godine, odnosno uslijed izbijanja COVID-19 pandemije koja je u svojoj prvoj godini u značajnoj mjeri pogodila kako obrazovni sustav tako i tržište rada u cjelini. Provedba ovog istraživanja Agencije za znanost i visoko obrazovanje kroz ovo je razdoblje rutinizirana, ali se interes, odaziv i konačna obuhvaćenost diplomanada ne smanjuje, tako da je u 2021. godini anketu ispunilo 4858, odnosno 14,6 % studenata koji su diplomirali 2020. godine. Kroz godine se pojedina visoka učilišta uključuju, povlače ili vraćaju u proces prikupljanja suglasnosti. U 2021. godini u istraživanju je sudjelovalo šest učilišta više nego prethodne godine, te je analitički relevantan broj suglasnosti prikupljen sa 79 učilišta na kojima je diplomiralo 60 % svih studenata u RH. Sukladno administrativnim podatcima, iskustvo studijske međunarodne mobilnosti nije se prorijedilo u generaciji koja je diplomirala u godini izbijanja pandemije te je uvelike koncentrirano među diplomandima sveučilišnih i diplomskih studija. Studijsku mobilnost u manjoj su mjeri realizirali diplomandi prirodnih, tehničkih i biotehničkih znanosti, na sveučilištima u Osijeku i Splitu, te oni slabijeg obiteljskog zaleđa. Iskustvo primanja stipendije postalo je učestalije u odnosu na prijašnja istraživanja, te je čak 52 % anketiranih diplomanada iskazalo da je primalo neku vrstu stipendije. Iza tog porasta prvenstveno stoji dostupno EU financiranje od 2017. godine za socioekonomske i STEM stipendije. Općenito, dinamika zapošljavanja generacije koja je diplomirala 2020. godine nešto je povoljnija nego kod generacije koja je diplomirala 2018./2019. Tako je u vrijeme istraživanja krajem 2021. godine bilo zaposleno 83,3 % sudionika koji više ne studiraju, dok je u istraživanju prethodne generacije provedenom krajem 2020. zaposlenih bilo 79,5 %. Diplomandi koji su studij završili u mjesecima lockdowna sreli su se s tržištem rada bez potražnje i gotovo potpunom nemogućnošću zapošljavanja do jeseni 2020., ali srećom bez dugotrajnijih posljedica jer su kroz narednu godinu sustigli ostatak generacije. Analizom je obuhvaćeno i više pokazatelja kvalitete zaposlenosti – rad u struci, vrsta ugovora, visina plaće i zadovoljstvo poslom. Tako su prema vlastitom iskazu u struci radile četiri petine diplomanada, što je gotovo identično rezultatima prijašnjih praćenja zapošljivosti. Analiza je potvrdila manje vjerojatnosti zapošljavanja u struci za polaznike stručnih studija, što ukazuje na izostanak prepoznavanja strukovne specifičnosti tih studijskih programa na tržištu rada. Također, diplomandi humanističkih i biotehničkih znanosti imaju najniže vjerojatnosti zapošljavanja u struci, dok biomedicina, zdravstvo i tehničke znanosti predvode. Diplomirani studenti nižeg socioekonomskog statusa imaju manje šanse za rad u struci, bez obzira na studij koji su pohađali, dok stipendije povećavaju šanse za rad u struci. U vrijeme istraživanja, nešto više od godinu dana nakon diplome, tek je polovina zaposlenih diplomanada imala siguran posao na određeno, što predstavlja poboljšanje u odnosu na istraživanje iz 2017. godine, ali ukazuje na učestalu nesigurnost početka karijere i za visokoobrazovane. Viševarijatna analiza potvrđuje razlike u vjerojatnosti rada na neodređeno s obzirom na područje znanosti, gdje se diplomirani studenti tehničkih znanosti ističu s većom šansom da rade na neodređeno. Vjerojatnost sigurnog zapošljavanja ne razlikuje se s obzirom na vrstu i razinu studijskog programa, ali uzevši u obzir sveučilišta, diplomirani na sveučilištima u Osijeku, Rijeci, Splitu i Zadru imaju manje šanse sigurnog zaposlenja, što izgledno nisu odlike programa na tim studijima, već potražnje lokalnih tržišta rada. Treba istaknuti da je nesigurnost ugovora za diplomande najveća upravo u javnom sektoru (uz izuzetak zdravstva), kao i da su žene u vidno nepovoljnijim položaju u ovom aspektu kvalitete rada. Nadalje, analizirana je učestalost rada na poslu koji je plaćen barem na razini nacionalnog prosjeka (iznad 7000 kn). I u 2021. godini četvrtina diplomanada radila je na poslovima plaćenim manje od 5000 kn, dok je tek nešto više od trećine (35,2 %) imalo plaću iznad 7000 kn. Pri tome su veće plaće bitno zastupljenije među diplomandima diplomskih sveučilišnih studija, Sveučilišta u Zagrebu, te prirodnih, tehničkih i biomedicinskih znanosti, dok takvu plaću zarađuje manje od petine diplomanada biotehničkih, društvenih i humanističkih znanosti. Također, muškarci, diplomandi zaposleni u struci, na neodređeno i u privatnom sektoru, imaju oko 15 postotnih bodova veće šanse raditi na poslovima s većim primanjima. Ukupno je 4,5 % diplomanada u vrijeme anketiranja živjelo u inozemstvu, što je neznatno manji udio nego u istraživanjima 2018. – 2020. (5,3 – 5,7 %). U skladu s nalazima prijašnjih istraživanja, emigracija nakon diplome najčešća je kod diplomanada koji su prethodno imali iskustvo međunarodne studijske mobilnosti a ujedno su joj skloniji i diplomandi lošijeg financijskog stanja i visokoobrazovanih roditelja. Diplomandi prirodnih znanosti imaju veće šanse da isele, bez značajnog utjecaja vrste i razine studijskog programa te tipa sveučilišta/visokog učilišta. Poslovi koje diplomirani studenti rade u inozemstvu prvenstveno se razlikuju po visini plaće, dok se prema drugim kriterijima kvaliteta zaposlenja ne razlikuje značajno od zaposlenja diplomiranih u Hrvatskoj.

Item Type: Monograph (Project Report)
Additional Information: Language: Croatian.
Subjects: L Education > L Education (General)
Depositing User: Karolina
Date Deposited: 15 Jan 2024 11:49
Last Modified: 25 Oct 2024 06:47
URI: http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/1128

Actions (login required)

View Item View Item