Uloga motivacije i rodnih stereotipa u objašnjenju namjere odabira studija u stereotipno muškom području

Jugović, Ivana (2010) Uloga motivacije i rodnih stereotipa u objašnjenju namjere odabira studija u stereotipno muškom području. Sociologija i prostor, 48 (1). pp. 77-98. ISSN 1846-5226 (Print), 1849-0387 (Online)

[img]
Preview
Text
SiP 2010_1 Jugović.pdf

Download (269Kb) | Preview
Official URL: http://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clan...

Abstract

Cilj istraživanja je objasniti rodne razlike u odabiru studija u stereotipno muškom obrazovnom području. Dosadašnja istraživanja pokazuju da su žene podzastupljene na većini tehničkih studija te da adolescenti/ce imaju stereotipne predodžbe o tehničkim zanimanjima i prirodnim znanostima, a posebno fizici, kao primjerenijima za muškarce. U istraživanju su se željele provjeriti pretpostavke modela očekivanja i vrijednosti Eccles i suradnika/ca o faktorskoj strukturi motivacijskih koncepata u domeni fizike, rodnim razlikama u motivaciji i stereotipima te o ulozi motivacije i stereotipa u objašnjenju namjere odabira studija na kojem je fizika važna. U istraživanju je sudjelovalo 349 učenika/ca trećih razreda općih gimnazija iz Zagreba i Karlovca (djevojke 68,1%). Ispitani su različiti aspekti motivacije za fiziku (očekivanja uspjeha, procjena vlastitih sposobnosti i subjektivne vrijednosti fizike), stereotipi o fizici i namjera odabira studija na kojem je fizika važna. Rezultati su potvrdili trofaktorsku strukturu subjektivnih vrijednosti, s očekivanim faktorima interesa, osobne važnosti i percipirane korisnosti fizike, a tvrdnje koje ispituju očekivanja uspjeha i percepciju vlastitih sposobnosti u fizici tvorile su jedan faktor. Novonastale skale pokazale su zadovoljavajuću valjanost i pouzdanost. Mladići su imali veću namjeru upisati studij na kojem je fizika bitna, a fiziku su smatrali zanimljivijom i korisnijom za nastavak obrazovanja nego djevojke. Regresijske analize su pokazale da procjene fizike kao zanimljivije i korisnije predviđaju snažniju namjeru odabira studija kod djevojaka i mladića. Odbacivanje stereotipa o fizici kao korisnijoj za mladiće bilo je povezano s većom namjerom odabira tehničkih studija/studija fizike samo na uzorku djevojaka. (IN ENGLISH: The goal of this research is to explain gender differences in the choice of study in a stereotypically male education domain. Previous research has shown that women are underrepresented in the studies of engineering at university and adolescents hold stereotypical feelings about careers in engineering and science, especially physics, as more appropriate for men. The intension of this research was to test the hypothesis of Eccles and her colleagues’ expectancy-value model regarding the factor structure of motivation for physics, gender differences in motivation and stereotypes and the role of motivation and stereotypes when choosing the studies of physics. About 350 third grade high school students from Zagreb and Karlovac participated in the research (68.1% female students). Different aspects of motivation (expectancy of success, self-perception of competence and subjective value of physics), stereotypes about physics and the intention to choose a course of study in which physics is important, were examined. The results confirmed the threefactor structure of subjective values, with the expected factors of interest, attainment value and perceived usefulness of physics. The items measuring expectancy of success and self-perception of competence in physics formed one factor. These new scales had satisfactory validity and reliability. More boys than girls intended to choose studies related to physics and considered physics interesting and useful for further education. Regression analyses showed that perception of physics as interesting and useful predicted stronger intentions to choose studies related to it. Rejection of stereotypes of physics as more useful for boys was connected with stronger intentions to choose engineering or physics studies only on the sample of girls.)

Item Type: Article
Additional Information: Title in English: The role of motivation and gender stereotypes in explanation of the intention of a study choice in stereotypically male domain.
Uncontrolled Keywords: Model očekivanja i vrijednosti, rodni stereotipi, odabir studija, srednjoškolci/ke (expectancy-value model, gender stereotypes, choice of course of study, high school students)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Depositing User: Karolina Vranješ
Date Deposited: 18 Feb 2015 14:24
Last Modified: 03 Mar 2015 12:25
URI: http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/76

Actions (login required)

View Item View Item