Roditeljske srednjoškolske aspiracije za djecu iz perspektive učenika pri kraju osnovnog obrazovanja

Ristić Dedić, Zrinka and Jokić, Boris (2020) Roditeljske srednjoškolske aspiracije za djecu iz perspektive učenika pri kraju osnovnog obrazovanja. Revija za sociologiju, 50 (2). pp. 161-188. ISSN 0350-154X (Print), 1846-7954 (Online)

[img]
Preview
Text
RzS 2020_2 Ristić Dedić, Jokić.pdf

Download (555Kb) | Preview
Official URL: https://doi.org/10.5613/rzs.50.2.2

Abstract

IN CROATIAN: Roditeljske srednjoškolske aspiracije su ambicije i ciljevi koje roditelji imaju za svoju djecu u vezi s obrazovanjem na srednjoškolskoj razini. U hrvatskom kontekstu dosad nisu bile istraživane iako značajno pridonose učeničkim aspiracijama i školskom uspjehu, a prediktor su i pokazatelja uključenosti roditelja u obrazovanje djece. Cilj je ovog rada istražiti prirodu i odrednice roditeljskih srednjoškolskih aspiracija iz perspektive učenika te opisati obrasce komunikacije i interakcije roditelja i djece vezano uz aspiracije i prijelaz iz osnovne u srednju školu. Roditeljske srednjoškolske aspiracije ispitane su iz perspektive učenika istraživanjem miješanog modela, koje je uključivalo upitničko ispitivanje s 1 031 učenikom 8. razreda zagrebačkih osnovnih škola te provedbu polustrukturiranih razgovora s 29 učenika na kraju prvog polugodišta 8. razreda. Kvantitativna istraživačka dionica pokazuje da su značajni prediktori roditeljskih srednjoškolskih aspiracija očekivani školski uspjeh učenika i obrazovni status roditelja, dok učinak spola učenika nije značajan. Kvalitativna istraživačka dionica upućuje na podudarnost učeničkih i roditeljskih aspiracija te na znatnu uključenost roditelja u proces odabira srednjoškolskih opcija. U obiteljima različitoga obrazovnog statusa roditelja utvrđeni su ponešto različiti komunikacijski i interakcijski obrasci vezano uz srednjoškolske aspiracije i odabir srednje škole, koji se vežu uz razlike u vrednovanju gimnazijskog i strukovnog obrazovanja u tim obiteljima. --------------- IN ENGLISH: Parental secondary educational aspirations are the ambitions and goals that parents have for their children's secondary education. In the Croatian context, they have not been researched so far, despite contributing significantly to pupils' aspirations and school success and being a predictor of parental involvement in children's education. This paper aims to research the nature and determinants of parental secondary educational aspirations from the perspective of pupils and describe the patterns of communication and interaction between parents and children related to aspirations and the transition from elementary to secondary school. Parental secondary educational aspirations were examined from the pupils' perspective by a mixed-model study involving a survey of 1,031 8th-grade pupils from elementary schools in Zagreb and semi-structured interviews with 29 pupils at the end of the first semester of the 8th grade. The quantitative part of the research indicates that pupils' expected school achievement and parental educational status were significant predictors of parental secondary educational aspirations, while the effect of pupils' gender was not significant. The qualitative part of the research points to a congruence between pupils' and parental aspirations and the substantial involvement of parents in the process of selection of secondary educational options. In families where parents have different educational statuses, the patterns of communication and interaction regarding aspirations and secondary school choice varied to some extent and were related to different valuation of grammar schools and vocational education in these families.

Item Type: Article
Additional Information: Language: Croatian. - Title in English: Parental aspirations for their children's secondary education from the perspective of pupils at the end of elementary education.
Uncontrolled Keywords: Roditeljske obrazovne aspiracije, srednjoškolske aspiracije, obrazovni status roditelja, obrazovno postignuće (parental educational aspirations, upper secondary educational aspirations, parental educational status, pupil’s educational achievement)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
L Education > L Education (General)
Depositing User: Karolina
Date Deposited: 09 Sep 2020 10:56
Last Modified: 09 Sep 2020 10:56
URI: http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/900

Actions (login required)

View Item View Item