Teacher dispositional affectivity, emotional labor, and self-efficacy: a longitudinal analysis

Burić, Irena and Mornar, Mirta (2022) Teacher dispositional affectivity, emotional labor, and self-efficacy: a longitudinal analysis. Current psychology. ISSN 1046-1310 (Print), 1936-4733 (Online)

Full text not available from this repository. (Request a copy)
Official URL: https://doi.org/10.1007/s12144-022-03029-7

Abstract

IN ENGLISH: The aim of the study was to test the longitudinal reciprocal relationship between teachers’ emotional labor strategies (i.e., deep acting, hiding emotions, and faking emotions) and teachers’ self-efficacy (TSE). Additionally, due to a scarcity of the empirical research on teachers’ stable individual differences that can explain teachers’ emotion regulation and motivation, the role of teachers’ dispositional affectivity (i.e., positive affectivity – PA and negative affectivity – NA) in predicting individual differences in teachers’ use of emotional labor strategies and TSE was examined. A large sample of 3010 Croatian teachers (82% female) with varying years of teaching experiences (M = 15.28, SD = 10.50) participated in a three-wave longitudinal study. The results showed that TSE and hiding emotions were reciprocally related to each other even after controlling for dispositional affectivity – hiding emotions at Time 2 was related to lower levels of TSE at Time 3 and vice versa. Next, PA positively predicted TSE at both Time 2 and Time 3, but negatively hiding and faking emotions at Time 2. In addition, PA positively predicted deep acting only at Time 2. In contrast, NA positively predicted surface acting at Time 2 and Time 3, and negatively TSE, but only at Time 1. --------------- IN CROATIAN: Cilj ovog rada bio je ispitati longitudinalni recipročni odnos između strategija emocionalnog napora (dubinska strategija, te dvije površinske strategije: prikrivanje emocija i glumljenje emocija) i učiteljske samoefikasnosti. Dodatno, zbog nedostatka empirijskih istraživanja o ulozi stabilnih individualnih razlika u objašnjenju učiteljske regulacije emocija i motivacije, ispitana je uloga dispozicijske afektivnosti učitelja (tj. pozitivne afektivnosti – PA i negativne afektivnosti – NA) u predviđanju individualnih razlika u korištenju strategija emocionalnog napora i učiteljske samoefikasnosti. Istraživanje je provedeno longitudinalno u tri vremenske točke, na uzorku od 3010 hrvatskih učitelja (82% žena) s različitom duljinom iskustva u nastavi (M = 15,28 godina, SD = 10,50). Rezultati su pokazali da su učiteljska samoefikasnost i prikrivanje emocija recipročno povezani čak i uz kontrolu dispozicijske afektivnosti – prikrivanje emocija u drugoj vremenskoj točci bilo je povezano s nižim razinama učiteljske samoefikasnosti u trećoj vremenskoj točci, i obrnuto. Nadalje, PA je pozitivno predviđala učiteljsku samoefikasnost u drugoj i trećoj vremenskoj točci, a negativno je predviđala prikrivanje i glumljenje emocija u drugoj vremenskoj točci. Osim toga, PA je pozitivno predviđala korištenje dubinske strategije samo u drugoj vremenskoj točci. Nasuprot tome, NA je pozitivno predviđala korištenje površinskih strategija u drugoj i trećoj vremenskoj točci, a negativno je predviđala učiteljsku samoefikasnost, ali samo u prvoj vremenskoj točci.

Item Type: Article
Additional Information: Language: English. - Title in Croatian: Dispozicijska afektivnost, emocionalni napor i samoefikasnost učitelja: longitudinalna analiza.
Uncontrolled Keywords: Teachers, dispositional affectivity, emotional labor, self-efficacy, longitudinal design (Učitelji, dispozicijska afektivnost, emocionalni napor, samoefikasnost, longitudinalni nacrt)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
L Education > L Education (General)
Depositing User: Karolina
Date Deposited: 13 Jun 2022 14:27
Last Modified: 26 Sep 2022 10:20
URI: http://idiprints.knjiznica.idi.hr/id/eprint/1021

Actions (login required)

View Item View Item